Fiets tegen diabetes

Op de fiets naar Parijs..

Roel en Dik fietsen naar Parijs. Naast genieten van fietsen is hun doel 'Het shirt van Fiets tegen Diabetes' naar Parijs brengen en ermee poseren voor de Arc de Triomphe. Komende dagen kun je lezen over hun ervaringen in deze blog..

Roel en Dik zijn vanaf het begin betrokken bij team Fiets tegen Diabetes. Ze fietsen graag. Ook langere afstanden. Daarom  willen ze nu in één week naar Parijs fietsen. Naast het fietsen voor het eigen plezier, willen ze deze uitdaging ook opdragen aan 'Fiets tegen Diabetes'.

Komende dagen laten ze weten hoe het hun vergaat. Hierna kun je lezen over hun ervaringen. Elke dag wordt deze blog aangevuld tot het doel is bereikt (en eerder wanneer ze door omstandigheden moeten staken). Vind je de actie van Roel en Dik ook een donatie voor het goede doel waard, klik dan hier. Na de benodigde voorbereidingen zijn ze op 23 juli begonnen aan hun eerste etappe.

Etappe 1 - naar Diest (B)

"In de eerste etappe hebben we een traject met de trein opgenomen. Vanuit Harderwijk naar Eindhoven. We willen voorkomen dat we in tijdnood komen. Uit ervaring weten we dat je nooit weet waar je onderweg vertraging oploopt. Dat dit ergens gaat gebeuren is wel bijna zeker en Dik heeft maar precies 1 week de tijd.

Het eerste stukje op de fiets (van thuis naar het station Harderwijk) staat dus niet op de kaart. Net als de treinreis.

In Eindhoven,  "goed dat we er even zijn geweest", stappen we op de fiets richting Diest (B). Het voelt goed om nu echt te kunnen beginnen aan deze tocht, waar we al een tijdje naar hebben uit gezien. Beetje spannend is het ook, want je weet nooit wat je onderweg tegen gaat komen. Ook Corona is er nog steeds.

Waar we de grens Nederland-België passeren is alleen een grenspaaltje. In de verste verte geen controle, laat staan een Corona - Check.

We vorderen voorspoedig. De terrassen onderweg zijn noodzakelijk om niet te vroeg in Diest aan te komen. Tevreden kijken we terug op een mooie eerste dag.

Gefietste afstand: 90,3 km /  Hoogteverschil: 187 m / Beweegtijd: 4 u 46 m.

Etappe 2 Diest (B) - Namen (B)

Omstreeks 10.00 uur vanmorgen vertrekken we uit Diest (België). Onderweg zien we nog duidelijk de sporen van de wateroverlast van een paar dagen terug.

We fietsen over goede fietspaden. Deze gaan dwars door autoluwe natuurgebieden, langs kleine dorpen of over oude spoortracés.

Onderweg hebben we even een buitje en omstreeks 16.00 uur rijden we Namen binnen. Wat een overgang, na kilometers rust en natuur, zo het hectische stadsleven binnen.
We zoeken ons appartement 'hoog boven de Maas' om te overnachten. We zijn ons dan nog niet bewust van het noodweer wat staat te wachten.

Gefietste afstand: 76,5 km / Hoogteverschil: 256 m /  Beweegtijd: 4 u 25 m

In de avond breekt het noodweer los, donder en bliksem, zware regenval. In de stad Namen komen meerdere wijken onder water te staan. In Dinant worden auto's meegesleurd door het water dat door straten stroomt. Wegen worden vernield. Het noodweer is kort, maar bijzonder gewelddadig. Erger dan het noodweer vorige week volgens zeggen.

Laten we morgen net richting Dinant willen fietsen. Het gebied waar ook flinke overstromingen zijn. We zullen morgen zien hoe we gaan en hoever we komen.

Etappe 3 Namen (B) - Couvin (B)

Vandaag vertrekken we een kwartiertje eerder dan gisteren (9.40 u). Vooraf stellen we ons op de hoogte  van het laatste nieuws. We zien dat ook de Nederlandse kranten hebben bericht over het noodweer van gisteravond. De foto's van de ravage hier en daar beloven niet veel goeds.

Bij vertrek hebben we nog niet precies in beeld wat ons te wachten staat als we op pad gaan richting Dinant. De bedoeling is om vandaag via Dinant tot aan Couvin te komen.

De tocht is pittig vandaag. Langs de Maas is het regelmatig glibberen door alle klei die dik op het fietspad ligt. Hier en daar ligt er een boom over het fietspad. Dat schiet dan weer niet echt op.

Het is een ravage aan de kant waar we Dinant binnen fietsen. Mensen zijn druk bezig met puin en modder ruimen. Aan de andere kant van de Maas blijkt er niets aan de hand.

Tegen een uur of 1 krijgen we nog een fikse regenbui te verwerken. Daarna is het prima fietsen. De laatste kilometers nog even een venijnige klim. Dan zijn we in Couvin, waar we kunnen uitrusten. We zijn toch zo'n 8 uur onderweg geweest. Een mooie werkdag. Straks op tijd naar bed.

Gefietste afstand: 87,1 km / Hoogteverschil: 355 m /  Beweegtijd: 5 u 32 m / Verstreken tijd tussen start en finish: 7 u 48 m

Etappe 4 Couvin (B) - Rozoy sur Serre (F)

Vandaag maken we ons op om de grens België - Frankrijk te passeren. We zien er naar uit. Fietsen is super, het geeft zo'n gevoel van ruimte en vrijheid. Zeker wanneer je met een goede vriend samen zo'n uitdaging aangaat.

Vandaag fietsen we in de outfit van een andere stichting die we ook al jaren een warm hart toedragen en ons voor hebben ingezet. "Klimmen tegen MS". Ook zo'n vreselijk invaliderende ziekte die de wereld uit moet. "Klimmen tegen MS", een evenement wat plaatst heeft op de Mont Ventoux in Frankrijk. Maar ook een evenement wat nu voor de tweede keer op rij vanwege Corona niet kon doorgegaan.

Om iets over 9 stappen we op de fiets. Via Chimay (B) willen we richting de Franse grens. Benieuwd wat we tegen gaan komen. Want je weet het nooit. Wanneer je een route uit tekent  op de kaart weet je niet of het brede fietspaden zijn of smalle modderpaadjes.

En inderdaad, er zitten smalle paadjes bij. Soms versperd door bomen. Maar we hebben dan niet zoiets van 'omfietsen'. Eerder 'zien of het wel lukt'. Wanneer het dan lukt, wordt het er alleen maar leuker van,

Omstreeks 11.45 uur steken we de grens België-Frankrijk over. Bij de grensovergang alleen nog een oud en vervallen grenswachtershuisje, geen controle. Laat staan Covid-19 controle.

Het gaat vandaag heuvel op, heuvel af. Klimmen is dan soms even pittig met de bepakking. We genieten van het prachtige landschap wat aan ons voorbij trekt. Onderweg passeren we een gedenkteken waarop de familie Baudet herdacht wordt (nog familie van een BN-er??). Vandaag weer een mooie route gefietst en een heerlijke ervaring rijker.

We zitten nog mooi op schema. Wanneer we zo verder kunnen, komen we op tijd in Parijs aan.

Gefietste afstand: 69,9 km / Hoogteverschil: 648 m /  Beweegtijd: 4 u 32 m / Verstreken tijd tussen start en finish: 6 u 22 m

Etappe 5 Rozoy sur Serre (F) - Reims (F)

De etappe van vandaag voert ons door de 'graanschuur' van Frankrijk. De bedoeling is om tot Reims te komen. Het landschap is heuvelachtig en bedekt met onafzienbare velden graan. Op de velden staat niet alleen graan. We zien ook lucerne en hennep. Dik kan het niet laten om een paar topjes hennep mee te nemen.

Vandaag begint de dag goed, lekker weer. Na de middag begint het echter flink te regenen en te waaien. We fietsen tegen de wind in wat het heuvelop fietsen extra zwaar maakt. In de afdaling zorgt de wind ervoor dat we geen voordeel van het dalen hebben, we moeten gewoon doortrappen.

In het noorden van Frankrijk zien de dorpjes er armoedig uit. Veel leegstand en slecht onderhouden huizen. Hoe dichter we bij Reims komen, hoe beter de dorpjes worden.

De Fransen zijn nationalistisch van aard. Overal zie je in het landschap en de dorpen gedenktekens uit de eerste Wereldoorlog. Een enkele keer uit WO II.

Het duurt lang voordat we ergens koffie kunnen drinken. Eindelijk om 13.45 uur hebben we een bakkie te pakken.

Rond 15.30 uur fietsen we Reims binnen. Het eindpunt voor vandaag. We zoeken eerst ons appartement. Daarna even de stad in om wat cultuur op te snuiven.

Natuurlijk bezoeken we de kathedraal van Reims, een indrukwekkend  bouwwerk wat op de Notre Dame in Parijs lijkt (deze is zelfs groter). We zien de engel met de glimlach. Het symbool van de stad. Schijnt nogal beroemd te zijn want het wordt vergeleken met de mysterieuze glimlach van de Mona Lisa. Ook is er moderne kunst. Bijvoorbeeld een prachtig moderne fontein.

We besluiten de dag met een pizza en een prachtig spreeuwen concert vanuit de bomen in Reims.

Gefietste afstand: 67,5 km / Hoogteverschil: 536 m /  Beweegtijd: 4 u 39 m / Verstreken tijd tussen start en finish: 6 u 29 m

Etappe 6 Reims (F) - Soisdons

Rond kwart voor tien gaan we op pad om ons fietsavontuur te vervolgen. Als we wegfietsen kijken we nog even achterom naar het hotel waar we hebben overnacht (onze kamer was ongeveer in het midden).

We hebben bedacht dat we vanaf Reims een stuk langs het kanaal gaan fietsen. Misschien niet logisch, maar vast een mooi stuk met afwisseling.

De start is prima, mooi weer, inderdaad een mooie omgeving, heerlijke geuren. Wanneer je fietst ervaar je een omgeving en een land op zijn best vinden we. Soms zie je iets opvallends. Bijvoorbeeld een graffiti opschrift op een muur die je totaal niet verwacht tegen te komen in Frankrijk.

Na verloop van tijd gaat het fietspad dat we volgen over in zandweg, weer later in een glibberig pad met obstakels. Tenslotte vraag je je af of er nog een pad is. Het is misschien nog net een mountainbike pad.

Wanneer je op de navigatie een route uitstippelt, dan wordt er aangegeven dat er wegen en fietspaden zijn. Wat niet wordt aangegeven is of wegen en paden te fietsen zijn. Dat kan lastig zijn merken we nu. De andere kant is dat het de tocht verrassend, interessant en uitdagend maakt. En zoals eerder gezegd: "Wanneer het nog maar een beetje kan, we blijven de uitgezette route volgen".

We zien vergane glorie en moderne graansilo's. We gaan over paden die over sluizen gaan, om vervolgens weer twee tot drie meter steil naar beneden. We komen langs een bloemenmonument waar een motorrijder verongelukt is op een langer kaarsrechte weg. Net als in Nederland denken sommige motorrijders hier dus ook dat ze op een circuit rijden. We maken nog even een foto tussen de zonnebloemen voor thuis.

Wanneer we weer op een mooie weg zitten, is er de wind als spelbreker. Tempo maken is er dus niet bij. Maar dat hoeft wat ons betreft ook niet. Het maakt het juist boeiend. Het hoort er allemaal bij. Al met al weer een mooie, maar ook pittige dag. Morgen een kortere route, maar dan wel met veel klimmen. Daarna is het nog een 100 km naar Parijs. We hopen er vrijdag einde middag aan te komen.

Gefietste afstand: 77,4 km / Hoogteverschil: 239 m /  Beweegtijd: 4 u 50 m / Verstreken tijd tussen start en finish: 6 u 49 m

Etappe 7 Soissons (F) - Crépy-en-Valois (F)

Voor vandaag een route gezocht die goed te fietsen is. Wel met een paar stevige heuvels. Het is bijna 9.30 uur als we op de fiets zitten voor etappe 7. Morgen de laatste etappe. Dan hopen we in de middag in Parijs aan te komen.

Vooral weer veel velden met graan. Wat een ruimte, wat een stilte. Je kunt de stilte als het ware horen.

We komen langs een langs een begraafplaats uit de Eerste Wereldoorlog. We stoppen om de begraafplaats op te gaan. Onafzienbare rijen kruizen en grafstenen. Wat een onvoorstelbare waanzin. In deze oorlog zijn ook zoveel (jonge) mensen in de meest erbarmelijke omstandigheden gestorven. En waarvoor eigenlijk?
Op deze begraafplaats zijn Franse, Amerikaanse en Duitse soldaten begraven. De gesneuvelde Franse en Amerikaanse soldaten hebben ieder een eigen graf met grafsteen. De Duitse soldaten liggen met zijn tweeën in één graf. De grafsteen wordt aan beide zijden gebruikt. Dus één steen voor vier soldaten. Bij de Franse en Amerikaanse soldaten liggen veel bloemen. Bij de Duitse soldaten niets. Bizar! Stil en onder de indruk verlaten we de begraafplaats en vervolgen onze weg door het prachtige landschap.

Wanneer je er oog voor hebt, dan zie je veel opmerkelijke dingen onderweg. Zie je aan een boom een soort gesloten kistje hangen. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid. Even opmaken. Blijken er CD's in te liggen. Een mini bibliotheek dus, maar dan voor CD's.

Of een sprookjes vijver. Of een zwarte toren die lijkt op Darth Father van Star Wars (of op een zwarte Ku Klux Klan aanhanger). Of zwarte bollen die oprijzen boven de korenvelden (blijken bollen van een bio-centrale te zijn). Of de gedenktekens hier, altijd versiert met granaten.

Vandaag weer een mooie tocht door de graanschuur van Frankrijk. Omstreeks 15.00 uur we in Crépy-en-Valois. Voor vandaag is het mooi geweest. Straks nog de shirts van 'Fiets tegen Diabetes' uitwassen. Want we moeten er morgen toch netjes uitzien als we over de Champs Élysées  naar de Arc de Triomphe fietsen.

Gefietste afstand: 52,7 km / Hoogteverschil: 565 m /  Beweegtijd: 3 u 38 m / Verstreken tijd tussen start en finish: 5 u 02 m

Etappe 8 Crépy-en-Valois (F) - Paris (F)

Het is 9.45 uur wanneer we de fiets pakken voor de laatste etappe naar Parijs. Op de één of andere manier hebben we een abonnement op belabberde wegen deze tour. Zo lijkt het tenminste. En wanneer de weg wat beter te fietsen is, dan is er tegenwind.

Het gezegde 'de laatste loodjes wegen het zwaarst' lijkt van toepassing. Vandaag hebben we bijna 90 km af te leggen. Parijs lijkt nog ver weg onder deze omstandigheden.

Het is rond twaalf uur als we een houten bordje langs de zandweg zien staan met de aanduiding Parijs 52 km.

Niet lang daarna bereiken we 'het kanaal'. Deze kunnen we blijven volgen tot hartje Parijs. L

Eigenlijk is het vandaag best een saaie route. Met uitzondering van een mooie graffiti op een pijler van een viaduct. Hoe dichter we Parijs naderen hoe drukker het verkeer op de route. Vooral veel vrachtverkeer. Mogelijk het gevolg van een omleiding.

Kortom, deze etappe is best een beetje afzien. Met name door de stevige tegenwind. Maar de moeite waard. Het is iets over vieren als we de buitenwijken van Parijs binnen fietsen.

Rond 18.00 uur bereiken we ons doel: Avenue des Champs-Élysées. We worden onthaald door vrienden waar we vannacht de nacht gaan doorbrengen en ook morgen nog zullen verblijven. We hebben verhalen te vertellen. We zijn moe en voldaan, maar ook trots op onze prestatie.

Zondag reizen we in de loop van de dag met de TGV naar huis. Weer een prachtige ervaring rijker. Dank aan allen die ons (en onze actie) gesteund hebben! Uiteraard blijven donaties voor dit goede doel welkom.

Gefietste afstand: 87,1 km / Hoogteverschil: 412 m /  Beweegtijd: 5 u 51 m / Verstreken tijd tussen start en finish: 8 u 13 m